مدیر کل امور اداری و منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: تدوین و ابلاغ آئین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری در راستای گستردگی شایستگی حرفه ای از طریق دانش و مهارت و نگرش به محیط کار واقعی و پاسخگویی فوری به نیاز بازار کار صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد مدیر کل امور اداری و منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه کشور در اولین دوره آموزش نظام مهارت و فناوری این نظام را یکی از ضروریات جامعه ی فعلی دانست و گفت: نظام آموزش مهارت و فناوری به منظور گستردگی شایستگی حرفه ای از طریق دانش و مهارت و با نگرش به محیط کار واقعی، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان تدوین شده است که در این راستا،ظرف یک سال آینده ساز و کارهای لازم تهیه و اجرا خواهد شد.

حسن عزیزی نقاط عطف این نظام را هماهنگی در سیاستگزاری در نظام سازمان آموزش فنی و حرفه ای متناسب با نیاز کشور، کاربست صلاحیت های حرفه ای ملی، نیازسنجی و برآورد نیروی انسانی کاردانی و رتبه بندی آموزش های رسمی و غیر رسمی بیان کرد.

وی با اشاره به این مطلب که آئین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری یکی از مهمترین مصوبات دولت دهم به حساب می آید اظهار کرد: این نظام تحول آفرین و توسعه آفرین بوده و شامل آموزش ها برای ارتقاء مهارت ها، افزایش مستمر و فرآیند بهره وری در تمام سطوح مهارت و فناوری و سطوح تکمیلی و ظرفیت های آموزشی محیط کار است.

وی اصول نظام مهارت و فناوری را جامعیت و انسجام در سیاستگزاری، برنامه ریزی و گسترش آموزش در تمام سطوح و برآورده سازی نیاز های بازار کار، انعطاف و پویایی لازم متناسب با مقتضیات شغلی و بومی، به روز بودن آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نظام اشتغال و ارتباط با مجامع بین المللی عنوان کرد.

مدیر کل امور اداری و منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اهداف این نظام را اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار با رویکرد اخلاق حرفه ای ذکر کرد و افزود: توسعه مهارت های فنی و حرفه ای بهره گیری از ظرفیت های مختلف کشور با رویکرد تقاضا محور، نیازسنجی آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین، تامین نیاز آموزش های شغلی بالاتر و فراهم نمودن امکان آموزش های بین سطوح از ماموریت های نظام آموزش مهارت و فناری به حساب می اید.

عزیزی دو رکن نظام مهارت و فناوری را آموزش عالی و آموزش های حرفه ای اعلام کرد که آموزش عالی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی فنی و حرفه ای و دانشگاه فنی و حرفه ای صورت می گیرد.

وی سهم مهارت آموزی در آموش های مهارتی را 60 درصد و در آموزش های بین سطوح را 70 درصد بیان داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا